• Onze kinderopvang
  • Ons onderwijs >
    • Waarom KC De Notenbalk?
    • Brede School
    • Zorg voor onze leerlingen
    • PO Venster
    • PIT pedagogisch panel
    • De Noordwijkse methode
  • Ons team >
    • Medewerkers
    • Management
  • Onze ouders >
    • Kindcentrumraad
    • Ouderraad
  • Inspecties
  • Informatiegids
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Peuterspeelgroep
  • Do-re-mini's
  • Groep 1-2
  • Groep 3
  • Groep 4-5
  • Groep 6-7
  • Groep 8
  • Leerlingenraad
  • BSO
  • Asterisk* groep
  • Foto's / video's
  • Kindcentrum nieuws
  • Agenda
  • Jaarkalender
  • Vakantierooster
  • Formulieren
  • Vrij vragen (verlof)
  • Relevante websites
  • Info kindcentrumactiviteiten

Welkom in groep 1-2 

Kaboutersport:

 

Op kindcentrum De Notenbalk hebben wij drie kleutergroepen; 1/2a, 1/2b en 1/2c. 

Een kleuter ontwikkelt zich heel anders dan een schoolkind (vanaf groep 3). Als een kleuter voor het eerst op het kindcentrum komt is het heel belangrijk dat het kind zich veilig voelt. Een kind dat zich niet veilig voelt zal nooit voldoende tot spel en dus ook niet tot ontwikkeling komen. Dit heeft dus de eerste prioriteit. Daarna is het belangrijk dat de kleuters basisvaardigheden ontwikkelen. Met basisvaardigheden wordt bedoeld de taal die ze leren spreken, ze groeien langzaam toe naar concreet en logisch denken, ze leren de grove en fijne motoriek beheersen, concentratie en werkhouding groeit en ze leren rekening houden met anderen (de sociale regels)

Elk kind heeft zijn eigen tempo waarmee hij al deze vaardigheden ontwikkelt.

Maar hoe ontwikkelen ze die vaardigheden dan? Kleuters spelen toch alleen maar? Dat is juist de bedoeling; dat ze veel spelen. Spontaan spel, maar ook geleid spel door de leerkracht. Geleid spel houdt in dat de leerkracht observeert en daarna d.m.v. die observaties, tips geeft, stuurt, spullen aanreikt, enz. Maar ook aparte activiteiten organiseert in een kleinere groep.

De ontwikkeling van kleuters verloopt namelijk spelenderwijs. En daarnaast verloopt de ontwikkeling van een kleuter ook nog eens sprongsgewijs. Wat een kleuter gisteren niet kon, kan hij vandaag opeens wel en morgen misschien weer even niet.

Kleuters leren om te gaan met dingen uit het dagelijks leven door het uit te spelen en vragen te stellen. Alle vragen naar betekenissen, oorzaken, gevolgen, levert het kind informatie op. Deze informatie moet verwerkt worden, niet alles wordt meteen begrepen en dit leidt bij een kind tot een fantasievolle wereld. De kleuter staat met 1 been in de kinderwereld en met het andere been in de grote mensen wereld. Dit betekent dat er ook voor beide werelden ruimte moet zijn.

Spelen brengt de ontwikkeling van het jonge kind op gang en draagt bij aan alle ontwikkelingsgebieden. Spelen heeft ook betekenis voor de persoonlijkheidsontwikkeling. Het draagt bij aan een positief zelfbeeld. Kinderen ervaren tevredenheid met zichzelf en met hun bezigheid, ze leren hun mogelijkheden kennen, maar ook hun beperkingen. Spelen bevordert zelfstandigheid, zoals het nemen van initiatieven, problemen oplossen, plannen, fantasie en creativiteit. Kleuters willen hun wereld verkennen en via spelen begint die verkenning. Kinderen gebruiken voorwerpen van volwassen (bv telefoon), nemen rollen aan, moeten elkaar vertellen wat er gaat gebeuren, hoe je je gedraagt in een rol en hoe de rollen verdeeld worden. Ze raken vertrouwd met handelen volgens regels en normen. Ze leren veel van elkaar en volwassenen door imiteren, ook dit is een belangrijke vorm van leren.

Kleuters leggen een basis voor het latere rekenen niet door sommetjes te maken, maar door spelletjes te doen en te spelen op een manier die een beroep doen op hun ruimtelijk inzicht: past iets wel of juist niet, sorteren, niet alleen de telrij opzeggen, maar inzicht krijgen in de telrij, spelen met de weegschaal, enz. Dat is de basis voor een brede rekenontwikkeling.

En dit geldt ook voor taal. Bij taal denken we misschien al snel aan lezen, schrijven en spellen. Dit is ook zo voor het schoolkind, maar taal bij de kleuters bestaat uit hele andere dingen. Kleuters die al letters kennen, ontdekken soms dat die letters een woord maken. Maar letters vormen niet de basis waarmee een kind een goede taalontwikkeling verkrijgt. Veel interessanter is het om op te merken of een kind goed kan luisteren, kan het gericht antwoord geven, is het taakgericht, heeft het een goede concentratie, kan het klankgroepen in een woord onderscheiden, kan het chronologische vertellen, ziet het verschillen in plaatjes, woordenschat, dat zegt meer over de ontwikkeling van het kind op het gebied van taal, dan alleen kijken naar de letters. Dit zijn vaardigheden die een kind nodig heeft om tot lezen te komen in groep 3.

 

Leerkrachten:

Groep 1/2a
Juf Maaike de Rooij en juf Yvonne schop staan voor groep 1/2a. Juf Maaike werkt op maandag en dinsdag en juf Yvonne op woensdag, donderdag en vrijdag. 

 

Groep 1/2b 
Juf Lia van Slooten en juf Helen de Vos staan voor groep 1/2b. Juf Lia werkt op maandag en dinsdag en juf Helen op woensdag, donderdag en vrijdag. 


Groep 1/2c

Juf Joy Stortenbeker en juf Sabrina Jongenotter staan voor groep 1/2c. Juf Joy werkt op maandag, donderdag en vrijdag en juf Sabrina op dinsdag en woensdag. 

 

 

 

 

Laatste nieuws

Zindelijk worden: samen aan de slag

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Deel deze pagina

Contact

Bazuinstraat 26

3335 DD Zwijndrecht

T 078 - 820 00 18 (onderwijs) 
T 078 - 303 01 17 (kinderopvang)

info@notenbalk-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Visie en Missie

Onderwijsvakanties en vrije dagen

Onderwijs

Leerlingenraad

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

 

Disclaimer

Bekijk hier de informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum De Notenbalk
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud