Het Oudere Kind

Onderwijs (7 - 13 jaar)

Vanaf groep 4 verschuift de nadruk van spelend leren naar leren en lerend spelen, waarbij we elk kind de benodigde aandacht en ondersteuning blijven bieden voor zijn talentontwikkeling

Wij hebben onze organisatie ingericht rondom kinderen van 0 tot 7 jaar en van 7 tot 13 jaar. Waar kinderen tot 7 jaar vooral spelen en spelend leren, gaat het vanaf groep 4 in het onderwijs met name om ontdekkend en onderzoekend leren. Wat niet verandert, is dat wij ieder kind de aandacht en ondersteuning blijven bieden die hij nodig heeft om zijn talenten te ontwikkelen. In groep 4 tot en met 8 werken wij aan de hand van methodes naar kern- en tussendoelen toe. In groep 4 t/m groep 8 werken wij thematisch. Aan de thema’s koppelen wij de vakken begrijpend lezen, geschiedenis, aardrijkskunde en natuur en techniek. Op de pagina eigentijds concept kunt u meer informatie vinden.

Wij werken binnen de methodes met boeken en schriften, maar de kinderen werken ook op een Chromebook. Een goede combinatie tussen op papier en digitaal werken. In ons onderwijs is er veel ruimte voor bewegend ontwikkelen.

De instructies die wij geven, geven wij aan de hand van het EDI-model. Kinderen worden actief betrokken bij de les door middel van vragen, oefeningen en directe feedback. Het doel van EDI onderwijs is om kinderen optimaal te begeleiden in hun leerproces en hen te helpen om kennis op een efficiënte manier eigen te maken.

 

Goed om te weten

  • Het is wettelijk vastgelegd dat een kind in de basisonderwijsperiode minimaal 7.520 uur onderwijs aangeboden krijgt. Deze uren zijn bij het onderwijs van PIT verdeeld over acht leerjaren met minimaal elk 940 uur. De Onderwijsinspectie controleert op de naleving van deze regels. Alleen in bijzondere situaties kunt u extra verlofaanvragen.
  • Bij de meeste kinderen verloopt hun ontwikkeling naar verwachting met wat ups en downs volgens een opklimmende leerlijn. Een aantal kinderen heeft in het onderwijs extra aandacht of bijzondere ondersteuning nodig. U leest er hier meer over.
  • Ook voor meergetalenteerde kinderen hebben we aandacht, onder andere met de Asterisk*-groep.
  • Onze kindcentra werken met een vijf gelijke dagen model in het onderwijs. Dat wil zeggen dat de kinderen tussen de middag met elkaar eten en spelen.
  • Wij staan voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs. U leest er hier meer over.

 

Doorlopende ontwikkellijn: het voortgezet onderwijs

Kinderen zijn gebaat bij een doorgaande ontwikkellijn. Deze stopt niet bij groep 8, maar gaat over in het voortgezet onderwijs. Daarom volgen onze kindcentra een zorgvuldig keuzetraject. Het voortgezet onderwijs komt al in beeld tijdens gesprekken met de ouders in groep 7. In groep 8 volgt de schoolkeuze. Deze komt in goed overleg tussen het kindcentrum en ouders tot stand, waarbij door de leerkracht van groep 8 en het management van het kindcentrum een schooladvies wordt gegeven. Hierbij zijn van belang:

  • De resultaten van acht jaar onderwijs, vastgelegd in het kindvolgsysteem (ParnasSys);
  • Het rapport;
  • Aandachtspunten zoals onder andere huiswerkhouding, gedrag en motivatie;
  • Het overleg van leerkrachten van groep 6, 7, 8, directeur, teamleider en intern begeleider;
  • De wens van het kind;
  • De resultaten van de doorstroomtoets, die de kinderen vanaf eind januari maken.                                                                                                                                                               

Scholen voor voortgezet onderwijs organiseren open dagen en voorlichtingsavonden. Uw kind en u krijgen dan informatie over de overstap naar het voortgezet onderwijs en over de mogelijkheden van de diverse schooltypen (vmbo, havo, vwo). Datum, tijd en plaats van de voorlichtingsavonden worden tijdig bekendgemaakt. Aanmelden bij de gewenste school voor voortgezet onderwijs vindt in maart plaats. De scholen voor voortgezet onderwijs waar onze kinderen hun onderwijsloopbaan voortzetten zijn: